جمعه ٣١ شهريور ١٣٩٦
اخبار > لحظاتي با خانم غزل سامي


  چاپ        ارسال به دوست

نشريه گنج نامه

لحظاتي با خانم غزل سامي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 به نام خدا غزل سامی هستم دانشجوی سال ششم پزشکی، اهل ملایر.

 در سال ۹۳ و ۹۵ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزیده شدم. و دارای مقالات علمی در مجلات خارجی و داخلی و کنگره های داخلی می باشم.

۲. اولین پژوهش را در سال ۹۱ در حالی که ترم دوم دانشگاه بودم شروع کردم.

پژوهش های بنده بیشتر در زمینه های داروسازی، ایمنی شناسی، بیماری های نادر و پاتولوژی هستند.

۳. هر چه زودتر بهتر. به نظر من دانشجویان باید از همان ابتدای کار با روند کار پژوهشی آشنا شوند زیرا هرچه مقطع بالاتر می‌رود زمان کمتری برای یادگیری پایه و اساس کارهای پژوهشی داریم پس باید تجربه ها را در همان یکی دو سال اول کسب کنیم و از آن به بعد به طور جدی به کار پژوهشی بپردازیم.

 

۴ اولین قدم، یادگیری الفبای پژوهش است که این یادگیری می‌تواند تجربی و یا آکادمیک باشد. به عنوان مثال بنده در ابتدای کار یک دید کلی راجع به پژوهش و مقاله نویسی داشتم اما با ورود به کار پژوهشی به صورت جدی و مطالعات بیشتر و شرکت در کارگاه‌های پژوهشی این دید جامع ‌تر شد به طوری که پس از یک سال در همین کارگاه ها به تدریس پرداختم.

 

۵ در حقیقت پژوهش و ماهیت ارزشمند آن نه تنها لطمه ای به درس دانشجویان نمی زند بلکه انگیزه ای باورنکردنی برای پیشرفته درسی و ادامه تحصیل به فرد می دهد که با هیچ کار دیگری نمی‌توان این انگیزه را به دست آورد. دانشجویان باید با برنامه‌ریزی پیش بروند تا به درسشان لطمه ای وارد نشود. پژوهش ورزش ذهن است ما باید پژوهش را جزئی از برنامه اصلی زندگی خود قرار دهیم.

6 پژوهشگر نمونه بودن نیاز به چند معیار دارد یک دانشجو باید جدی و هدفمند باشد تا بتواند یک کار پژوهشی خوب و با ارزش را در یک زمان مشخص به ثمر برساند و نتیجه را به صورت مقاله ای علمی و کاربردی ارائه دهد.

انجام این کارها نیاز به استفاده بهینه از زمان دارد و به تلاش خود فرد بستگی دارد. مسلما دانشجویی که در کار پژوهشی جدی و هدفمند است در ارتباط با درس های دانشگاه هم همین حالت را دارد اما بسته به علاقه، هر فرد زمانش را برای یک کار بیشتر اختصاص می‌دهد. مثلا من۵۰ درصد از زمان خود را به درس های دانشگاه و ۵۰ درصد را به کار پژوهشی اختصاص می‌دادم.

یک پژوهشگر نمونه الزاما یک دانشجوی نمونه نیست ممکن است وقت بیشتری را فرد در پژوهش یا بالعکس در بحث دروس دانشگاهی صرف کند و نتیجه متفاوتی بگیرد.

۷ نقش اساتید بسیار کلیدی و ارزشمند است به خصوص در شروع کار پژوهشی. اگر اساتید به دانشجویانی که نزد آنها می‌روند برای مشاوره و شروع کار پژوهشی میدان دهند انگیزه دانشجو چند برابر می‌شود و با امید و هدف بیشتری ادامه می‌دهد. اساتید پژوهشگر همچون نقشه گنج می‌مانند که دانشجویان را با راهنمایی صحیح به مقصد می‌رسانند البته به شرطی که دانشجو توانمندی خود را ثابت کند و اساتید بتوانند به وی اعتماد کنند.

۸ دانشگاه علوم پزشکی همدان اساتید توانمندی در زمینه پژوهش دارد که باروی گشاده از دانشجویان استقبال می کنند اما متاسفانه هر سال که می‌گذرد دانشجویانی که به طور هدفمند و با علاقه به کار پژوهشی می پردازند کمتر می شود به عنوان مثال امسال در جشن هفته پژوهش آن قدر حضور دانشجویان کمرنگ بود که مایه تاسف و از طرفی نگرانی برای جامعه علمی دانشجویی است.

9 هر دانشجویی که به پژوهش فکر می‌کند، برای اولین بار ۱۰۰ درصد سری به مرکز پژوهش می زند و می‌خواهد بداند که چگونه می‌تواند یک کار پژوهشی را شروع کند. بنابراین به عنوان اولین مرکزی که دانشجویان به آن مراجعه می کنند می تواند نقش موثری در راهنمایی آنها داشته باشد و از طرفی دانشجویان با فعالیت مفید و علمی در این مرکز می توانند زمینه را برای خود فراهم کنند تا در آینده در جامعه علمی بزرگ تری مسئولیت‌ها را در دست گیرند زیرا دانشجویان امروز مسئولین فردا هستند

 

۱۰ توصیه من این است که دانشجویانی که تازه میخواهند وارد کار پژوهشی شوند یک برنامه بلند مدت برای خود داشته باشند که ببینند با چه هدفی می‌خواهند یک پژوهش را عملی کنند و هیچ وقت بدون هدف دست به کار پژوهشی نزنند. در قدم بعد پس از تعیین هدف با پشتکار بالا به کار پژوهشی بپردازند و هیچ وقت ناامید نشوند و این را به یاد داشته باشند که موفقیت در پژوهش ثمره تلاش و تکرار کارهای ساده و درست است.


٠٩:٠٠ - 1396/05/19    /    شماره : ٥٣٤٨٢    /    تعداد نمایش : ٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج